Perspectives d’avenir – Looking Ahead : What now for French Immersion? Symposium

Home/Perspectives d’avenir – Looking Ahead : What now for French Immersion? Symposium
Perspectives d’avenir – Looking Ahead : What now for French Immersion? Symposium 2017-10-27T06:35:19-04:00

PERSPECTIVES D’AVENIR – LOOKING AHEAD
What Now for French Immersion?

Canadian Parents for French and the Office of the Commissioner of Official Languages held a symposium entitled Perspectives d’avenir – Looking Ahead : What now for French Immersion? at Vanier College on November 18th, 2016.

French Immersion began 50 years ago thanks to the efforts of a group of dedicated parents on Montreal’s South Shore. To respond to context of the time, these parents realized that their children would have to learn the language of the majority to thrive in Quebec, and established the first French Immersion program in the country. Many similar programs were implemented over the years and French second language learning has become an increasingly valued part of instruction in the English School Boards.

Fifty years later, this bilingual symposium celebrated how far we’ve come and examined the state of French Second Language programs and their outcomes for English-speaking youth in Quebec, both pedagogically and socially.

SYMPOSIUM PROGRAM

BIOS OF PRESENTERS AND PANELISTS

Report: Perceptions et motivation à l’égard du français langue seconde enseigné au Québec (Philippe Gagné and Maria Popica) in FR only

Options-études Châteauguay presentation ((Benoit Côté) in EN and FR

Options-études Châteauguay Report in FR only

QCGN Creating Spaces Presentation in EN

Article in the Montreal Gazette

VANIER COLLEGE

For further information, please contact Marla Williams at [email protected]

PERSPECTIVES D’AVENIR – LOOKING AHEAD

What now for French Immersion?

Canadian Parents for French et le Commissariat aux langues officielles ont tenu le colloque Perspectives d’avenir – Looking Ahead : What now for French Immersion? au CÉGEP Vanier le 18 novembre 2016.

Les classes d’immersion française ont vu le jour il y a 50 ans grâce aux efforts d’un groupe de parents dévoués sur la rive sud de Montréal. Afin de s’inscrire dans le contexte de la fin des années soixante, ces parents ont réalisé que pour que leurs enfants puissent s’épanouir pleinement au Québec, il leur fallait apprendre la langue la plus parlée et pour cela il fallait créer le premier programme d’immersion française dans le pays.  D’autres programmes similaires ont été implémentés année après année et le français langue seconde est devenu une partie de l’instruction des plus valorisées dans les commissions scolaires anglophones.

Cinquante ans plus tard, cette conférence bilingue a célébré notre avancée et a examiné l’état des programmes de français langue seconde et leur impact sur la jeunesse anglophone du Québec.

PROGRAMME DU COLLOQUE

BIOS DES PRÉSENTATEURS ET PANÉLISTES

Rapport: Perceptions et motivation à l’égard du français langue seconde enseigné au Québec (Philippe Gagné et Maria Popica) en FR

Présentation – Options-études Châteauguay (Benoit Côté) en EN et FR

Rapport – Options-études Châteauguay en FR

Présentation – QCGN Creating Spaces en EN

Article dans le Montreal Gazette

CEGEP VANIER

Pour plus d’informations, veuillez communiquer avec Marla Williams au [email protected]

Would you like to
advertise with us?

Learn More